Online marketing is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Het is de manier waarop je klanten bereikt en je bedrijf online groeit. Je moet een strategie bedenken, een plan maken en deze uitvoeren. Dit is hoe je online marketing inzetten om online te groeien.

1. Bedenk een strategie

Bedenk eerst wat je wilt bereiken met je online marketing. Wil je meer bezoekers op je website? Wil je meer leads genereren? Of wil je meer verkopen? Zodra je weet wat je wilt bereiken, kun je een strategie bedenken om dit te bereiken.

2. Maak een plan

Zodra je weet wat je wilt bereiken, is het tijd om een plan te maken. Je plan moet aangeven welke online marketingactiviteiten je gaat uitvoeren, wanneer je deze gaat uitvoeren en hoe je ze gaat uitvoeren. Het is slim om het plan direct concreet te maken. Met online marketing kunnen bepaalde dingen snel veranderen. Het is daarom belangrijk om een plan op te stellen die je ook gemakkelijk kan bijstellen. Hierin kan je denken aan verschillende campagnes en verschillende soorten content. In je plan kan je ook bepalen om bepaalde dingen uit te besteden. Online marketing uitbesteden kan een goede zet zijn omdat de markt snel kan veranderen.

3. Voer het plan uit

Zodra je plan klaar is, is het tijd om het uit te voeren. Dit betekent dat je de verschillende online marketingactiviteiten moet uitvoeren die je in je plan hebt beschreven. Denk hierbij aan het maken van een website, het opzetten van social media accounts, het schrijven van blogposts, het opzetten van e-mailmarketingcampagnes, het adverteren op Google, het aanmelden bij bedrijvengidsen, het maken van een YouTube-kanaal, etc.

4. Meet de resultaten

Zodra je online marketingactiviteiten zijn gestart, is het belangrijk om de resultaten te meten. Dit kan je doen door bijvoorbeeld het aantal bezoekers op je website te volgen, het aantal leads dat je genereert, het aantal verkopen dat je doet, etc. Als je de resultaten meet, kun je zien of je online marketingactiviteiten succesvol zijn of niet. De ene methode is beter te meten dan een andere. Ga je bijvoorbeeld voor SEA? Dan kan je direct alles doormeten, ga je voor SEO? Dan kan dit pas later. SEO uitbesteden is daarom ook erg aan te bevelen.

5. Pas je strategie aan

Als je de resultaten van je online marketingactiviteiten meet, kun je zien of je strategie succesvol is of niet. Is je strategie succesvol? Dan kun je door blijven gaan met wat je aan het doen bent. Is je strategie niet succesvol? Dan kun je je strategie aanpassen of een nieuwe strategie bedenken.

Het vervolgens blijven meten en aanpassen is een doorlopend proces. Het is hierin belangrijk dat je goed blijft kijken naar het doel van je campagne. Wil je meer omzet of juist mee bekendheid? Per doel heb je verschillende strategieën. Het is hierin belangrijk dat je kijkt naar welke het beste bij jou past. 

(Visited 12 times, 1 visits today)